Posted on 03 January 2007 by Mihai Moscovici
Internet in Moldova - 2007

In 2006 au fost inregistrate 3000 de pagini de Internet cu domeniul .md. In total, la sfarsitul anului 2006 exista in jur de 10 mii de pagini active in internetul moldovenesc.
Exista o tendinta de crestere a numarului de pagini inregistrate intr-un an. De exemplu, in anul 2005 au fost inregistrate 2900 de pagini .md.
Pavel Chirev, directorul întreprinderii de stat MoldData, abilitată cu gestionarea domenului .md. spune: “Aproape jumătate din site-urile inregistrate sunt active pe o perioada relativ scurta de timp, dupa care ele devin inactive. De exemplu, o companie isi poate inregistra o pagina de Internet in timpul unei promotii dupa expirarea careia site-ul este inutil.”
Cel mai tare m-a intrigat concluzia reporterului de la Basa care conclude ca “domenul moldovenesc este considerat de experti unul profitabil.”
Pagina mea este pe .org, blogul lui Alexandru Culiuc este pe .com, si multi alti bloggeri moldoveni folosesc platforme de genul blogger.com. Putini bloggeri folosesc domeniul .md
Cred ca anul 2007 va fi unul crucial pentru dezvoltarea Internetului in Moldova de aceea cred ca e important sa vedem de ce domeniul .md poate fi considerat profitabil si cum se manifesta profitabilitatea lui? In final, este domeniul .md unul profitabil sau nu?
P.S. Votati privind profitabilitatea domeniului .md la rubrica Poll din coloana alaturata.
[via]
Photo: Network Diagram / sinandcity





January 3rd, 2007 at 11:17 am
Domeniul .md ar putea fi profitabil, daca n-ar fi asa de scump. Pentru blogger-ul de rand, nu e acceptabil. Cel putin eu, la 17 ani, in cl.12-a, nu-mi pot permite sa platesc(50$). Am vrut sa-mi deschid unul pe bloguri.md, dar n-am putut, ca nu sufeream greselile gramaticale din engine-ul saitului. Artificii de genul “Bloguri apdatate” sunt inacceptabile. Daca n-o sa-mi anuleze domeniul qeek.stiri.md, o sa ma opresc la el.
Happy blogging!
January 3rd, 2007 at 4:51 pm
P.S. “.md” ar fi foarte popular printre medici, daca pentru straini el nu ar costa 150$.
De fapt, toti stiu asta
January 3rd, 2007 at 5:20 pm
Dan, poate ca din contra, domeniul .md este profitabil pentru ca este asa scump. Daca vom inmulti 3000 de pagini inregistrate la $49, atunci vom avea o suma de $147 mii. Nu e rau, mai ales ca acestea sunt pagini noi inregistrate, pe langa cele inregistrate in anii precedenti, care la randul sau aduc un venit asemanator an de an.
Nu cred ca medicii sau institutiile de profil medical din strainatate ezita sa inregistreaze paginile sale din cauza pretului de $150. Acest pret nu este mare pentru medicii din occident, care pot avea in mediu de la $50 la $250 pentru o vizita a unui pacient de rand. In tarile occidentale serviciile medicale sunt foarte scumpe.
Cred ca totusi motivele sunt altele. Poate sa fi fost vorba despre faptul ca .md nu este popular printre oamenii de rand. De exemplu, toti americanii pe care i-am intrebat de .md nu stiau ca asa ceva exista.
January 5th, 2007 at 5:33 am
In afara de culiuc.com, imi apartine si un domen .md (care — nu spun, e cam devreme pentru asta). MD-ul este evident prea scump, insa asta-i soarta oricarui monopol. domenele internationale (com, org, etc.) sunt inregistrte de multiple companii, si preturile au scazut dramatic — eu tin minte foarte bine timpurile cind .com costa $100 (networksolutions.com detinea monopol la acel timp atit ca registrar, cit si administrator al domenului. In prezent ei sunt administratori, insa exista sute de registrari).
Este greu de spus daca monopolul este ineficient in cazul Moldovei. 3000 dimenii este o nimica toata si nu e clar daca exista spatiu pentru mai mult de un registrar si e clar ca registration business e caracterizat de economii de scara (adica monopolul este solutia optimala). Insa este clar ca MoldData are niste supraprofituri enorme (mai corect ar fi sa le numim rente). Avem de-afacere cu un caz evident pentru ANRTI sa se implice, sa revada preturile monopoliste (domenul ar trebui sa fie vindute la nivelul costului mediu). Dar odata ce nu avem legislatie antitrust…
January 5th, 2007 at 5:36 am
P.S. Imaginea care insoteste textul este cea mai nerelevanta posibila.
January 5th, 2007 at 10:28 am
Alexandru, putin probabil ca sa fie aplicata legea antitrust in cazul MoldData, pentru ca, din cate cunosc, aceasta este o agentie de stat si tot ptofitul revine in bugetul de stat. Iar in Moldova ce aduce bani in bugetul de stat este este “protejat” cu mare ravna de cei ce fac si aplica legi.
Ma grabeam si nu am avut timp sa caut alte imagini.
Cred ca este aproape imposibil ca in Moldova sa apara alti registrari, din moment ce in 2001 Parlamentul a modificat Legea cu privire la telecomunicatii si a stabilit ca domeniul de nivel superior .md constituie proprietate a statului si nu poate fi vandut sau dat in chirie.
P.S. Imaginea intr-adevar nu este cea mai reusita, insa nici chiar cea mai rea
January 5th, 2007 at 11:32 am
Moldtelecom este si el monopol de stat, insa este reglementat (cel putin pe hirtie). Si ministerul economiei a recunoscut (intr-o scrisoare adresata asociatiei IT din primavara 2006, daca nu gresec) ca MTC este monopol, insa nu poate aplica nici un fel de masuri antiponopol atit timp cit statutul de monopol nu este definit in legislatie. Deci un mugure de precedent exista. In plus, ma indoiesc foarte si foarte mult ca veniturile MoldData din adminstrarea domenelor merg in bugetul de stat. So let’s hope for the best.
January 5th, 2007 at 10:53 pm
Alexandru, sunt de acord ca exista un mic mugure, insa acesta nu prea are sanse de a inflori. Imi aduc aminte de cazul cu Moldova Cyber Comunity, atunci cand in 2004 autoritatile au facut tot posibilul sa inlature unul din cei mai aprigi concurenti (privati) pe piata Internetului din Moldova si astfel au pastrat dominatia MoldTelecomului. Desigur au fost si altfel de chestiuni acolo, insa rezultatul a fost atins: MoldTelecom ramane pe pozitia dominanta.
La moment, Internetul moldovenesc ramane a fi controlat in mare masura de stat.
January 6th, 2007 at 8:12 pm
MegaDat (MCC era brand inregistrat de MegaDat, nu companie aparte) a fost omorit din niste considerente totalmente diferite. In plus, Musuc n-a reusit sa mentina relatii bune cu nimeni in industrie, ceea ce nu l-a ajutat deloc.
January 7th, 2007 at 11:12 am
Povestea cu MegaDat (imi scapa numele cand am scris comentariul anterior) desigur implica multe detalii de joc de dupa culise. Banuiesc ca au fost chestiuni de business, interese si nu in ultimul rand politica. Nu stiu de ce s-a intamplat ceea ce s-a intamplat, insa impreuna am vazut cum a fost inlaturat unul din cei mai activi concurenti pe piata Internetului moldovenesc. Din 2004 pana acum nu exista o astfel de companie care ar face asa o concurenta MoldTelecom-ului cum a facut MegaDat.
January 11th, 2007 at 12:45 pm
Si eu mult m-am gandit sa cumpar pentru blog domeniu .md sau nu, decizia o cunosteti. De ce nu ar fi ca si cazul cu .ro care il platesti odata si il ai pe viata? sau sa fie mai mic pretul asta ca oricum domeniu + gazduire, ambele anuale cam bate la buzunar.
Si inca sa nu uitati ca cei de la Moldata anul acesta au o lista cu domenii care costa mult peste 49$, ar fi o solutie sa michoreze pretul macar pentru al 2, 3, 4,… an, in fiecare an cate un pic, sa nu fie un pret fix.
Intradevar dau cate odata de niste site-uri .md care exista de cativa ani dar nimeni nu stiu de ele, sunt foarte multe domenii inregistrate .md interesant cate din ele sunt inregistrate de catre cetatenii MD?
January 11th, 2007 at 1:27 pm
Valeriu, sunt de acord ca preturile ar trebui sa fie mai flexibile, in special pentru clientii permanenti. O alta ideea ar fi ca MoldData sa ofere un pret mai mic pentru persoanele fizice. Toate acestea sunt elemente de marketing si paremi-se ca MoldData nu e prea interesata sa le foloseasca.
Intrebarea ta e foarte interesanta. As fi si eu curios sa vad care este proportia folosirii domenului .md de moldoveni si cetatenii straini. Asta ar oferi o perspectiva mai clara referitor la profitabilitatea domenului .md.
MoldData are monopol asupra domeniului .md, insa pentru hosting exista multe companii straine care ofera hosting mult mai bun ca cel de la MoldData, cu pretul de la $4 la $10 pe luna.
January 24th, 2007 at 5:48 pm
Am cautat si eu raspunsul acum ceva vreme de ce avem domenii in spatiul .md la preturi atit de inalte. Explicatia care a fost adusa de catre oficialii MoldData a fost urmatoarea “Molddata este o intreprindere de stat cu autofinantare. Cind numarul domeniilor .md vindute va creste suficient pretul acestora va scadea pina la limita care va putea ingloba toate cheltuielile companiei.” si nu cred ca putem vb de venituri aduse in bugetul statului si in cazul in care exista incerc sa cred ca nu reprezinta sume importante. Cu ceva timp in urma pretul domeniilor .md a fost si de 59$ (personal am cumparat la vremea aia) care apoi a scazut la 49$. Incerc sa fac niste calcule care ar prezenta situatia veniturilor si cheltuielilor acestei institutii ( nu incerc sa cred ca cifrele pe care le voi prezenta sunt aproape de realitate dar in citeva zile ma documentez si vin cu date cit mai aproape de realitate ).
Din datele pe care le detin sunt vindute ~ 7.000 de domeniu .md (am sa ma documentez si voi veni cu date actuale sper sa nu gresesc prea tare ) dintre care 3.500 in RM si 3.500 pe extern. De asemenea serviciile de hosting Molddata are ~ 2.000 siteuri.
Veniturile acestei companii:
Domenii:
Nr. .md x pret (domeniu) = 343.000$
Hosting:
Nr. siteuri x pret = 100.000 $
Suma de 440.000$ (- TVA -5% ) nu este tocmai semnificativa pentru o companie care are ~ 60-80 angajati la care se adauga cheltuielile pentru echipamente destul de costisitoare ca servere, calculatoare, componente, intretinerea oficiului si multe alte lucruri.
@Dan - “.md” ar fi foarte popular printre medici, daca pentru straini el nu ar costa 150$. - sunt curios de unde detii informatii ca .md pentru straini costa 150$ ? Sunt familiarizat cu subiecte de genul asta si nu stiu nici un exemplu in lume in care preturile difera pentru persoane de origine diferita (astept sa ma contraziceti). Stiu ca sunt unele limitari la anumite domenii spre exemplu in Ucraina nu poti inregistra un domeniu http://www.nume.ua pina nu ai o companie cu acelas nume sau serviciu si domeniul este atribuit sau nu de o anumita institutie. Ceva similar e si cu .EU dar foarte curind acest lucru se va normaliza. Sunt o multime de reselleri de domenii .md gen http://www.max.md dar toate aceste siteuri lucreaza exact ca multi alti reselleri de domenii si hosting din intreaga lume.
P.S. Pina nu demult nici nu imi inchipuiam ca exista o retea de bloguri activa ( o blogosfera ) pe RM. Datorita acestui blog am ajuns sa vad ca avem si noi asa ceva si ce e cel mai important se misca. Multa rabdare si succes tuturor din blogosfera RM.
E primul meu post pe un blog din RM
trebuie sa-mi notez pe undeva. Mai tine minte cineva cind si-a creat prima casuta de mail ? 
January 25th, 2007 at 10:48 am
Sergiu, ai facut un comentariu demn de a fi numit ca primul comentariu facut pe vreun blog vreodata.

Nu doar ca poti exprima gandurile tale comentand pe alte bloguri, ci iti poti crea propriul blog. Este simplu
si rapid. Blogul tau va fi un pas mic inainte pentru blogosfera moldoveneasca
Calculele tale sunt interesante. Ca si in alte cazuri, MoldData ramane a fi un mister referitor la cheltuielile si profiturile generate. Desi ar trebui sa fie transparenta dat fiind statutul sau de agentie de stat. Poate candva vom descoperi si acest mister
Este adevarat ca pentru straini, adica ne-cetateni ai RM, un domeniu .md costa $150. Nu stiu cine si de ce a hotarat sa fie asa, insa acesta nu poate fi un pret competitiv fata de domeniul .com si .org, care sunt de $10 pe an, sau chiar mai ieftin. Daca domeiul .md ar fi foarte popular si valoros, cred ca medicii nu ar ezita sa il foloseasca. Deocamdata insa prea putini oameni pe planeta cunosc de existenta domeniului .md si de aceea nici medicii nu se grabesc sa il foloseasca pentru paginile sale.
January 25th, 2007 at 1:39 pm
Mihai, am incercat sa ma gindesc de multe ori sa deschid un blog si de fiecare data imi puneam intrebarea ce as fi scris azi daca aveam un blog ? Si nu venea nimic sau veneau lucruri care le-am vazul la altii. Am senzatia ca nu sunt inca pregatit pentru a putea crea un blog calitativ cum nu sunt pregatit sa fac inca multe alte lucruri.
Am senzatia ca am toate cartile in mina si totusi tu imi zici ca pentru non- RM e de 150$. Deci nu incerc sa neg (o sa ma documentez dupa aia am sa o fac
) dar fac un cerc logic si nu prea imi dau seama ce imi scapa
Sa incepem…
La adresa http://nic.md/faq.php#PricingQs avem intrebarea
12. How much does it cost?
Cost of a domain name will be indicated at registration or at renewal. (presupun ca la aia din alte tari nu arata diferit raspunsul la aceasta intrebare. )
Acum merg aici http://nic.md/default.php si ii zic sa-mi inregistreze http://www.cit-costa-un-domeniu-md.md el imi zice “cit-costa-un-domeniu-md is available for $49.00 per year” dupa care ma inregistrez pun ca sunt din Germania si dupa aia ma arunca pe https://www2.2checkout.com si imi zice ca am de achitat: Total $ 49.00 USD si apas “Save and check OUT” dupa care ma invita sa pun datele la card si apas “Complete order now”. Unde am gresit?
Luni ma informez referitor la domenii pret numarul lor si poate pun si eu un comentariu complet sau aproape complet.
P.S. Mai tine minte cineva ca domeniul .md la inceputul anilor ‘90 cind a fost repartizat pentru RM a fost vindut unei companii din USA (daca nu gresesc) si dupa aia a fost cumparat la un pret dublu sau triplu (presupun).
January 26th, 2007 at 1:14 am
Sergiu, cel mai important in blogging e sa incepi. Desigur temele si gandurile demne de a fi scrise pe blog vin mai greu, insa daca nu faci primul pas nu il vei putea face nici pe al doilea.
Cred ca este vreo eroare a specialistilor de la MoldData vis-a-vis de chestia cu inregistrarea a unui nume .md pentru cetatenii straini. Daca vreun cetatean strain acceseaza nic.md aflanduse in Moldova, probabil ca sistemul il identifica ca si un cumparator autohton care are dreptul sa cumpere numele.md la pretul de $49.
Eu sunt acum in SUA si daca merg la nic.md si scriu numele ales, dupa ce fac click pe butonul “start” sunt aruncat automat pe pagina max.md. Aici, dupa ce introduc acelasi nume ca si la nic.md, sistemul imi spune ca numele e disponibil. Acum deja sunt gata sa ma inregistrez.
Selectez sa cumpar numai numele si dupa aceea urmeaza pagina cu preturi: 1 an - $150, 2 ani - $275 (popular choice), 3 ani - $400, 5 ani - $625 (better value), 10 ani - $1200 (best value).
As fi curios sa aflu parerea vreunui specialist de la MoldData fata de aceasta.
May 30th, 2007 at 11:31 am
Salutare
Am ceva comentarii referitor la pretul domeniului.
Am inteles ca bugetul Molddata e inca micut, motiv pentru a tine pretul la domenii ridicat.
Eu sunt sigur ca daca ar reduce preturile la domenii cu cel putin 50%, sar tripla numarul de inregistrari.
Sun o multimea de persone care nu isi permit un domen MD dar il doresc.
Molddata ar putea incuraja clientii oferind anumite promotii.
Ar fi bine ca molddata sa nu vanda domenii altor persoane, (fizice sau jurideice) da doar resellerilor. Si evident ca la un pret mai atragator. Pe urma fiecare reseller isi va gasi strategiile de vanzare.
July 5th, 2007 at 3:09 am
Salut,
Lasand la o parte pretul aberant la domeniile .md, birocratia te mananca pana acolo.
Dupa ce am citit termeni si conditii am zis ca nu se poate, FAX-ul e formula magica, urmat de stampila si o copie clara
dupa buletin !
Cat despre pasajul “plati”… e absolut barbar, MoldData poate schimba pretul la reanoire. Cu alte cuvinte, daca ai succes cu un site te poti trezi cu un pret de-ti vine rau la ranoire.
Daca nu ar fi fost si Romania asa as fi zis ca nu se poate, din fericire si Moldova se va schimba !
Daca ai nevoie de ajutor, nu ezita sa folosesti adresa mea de e-mail.
Alexander
January 30th, 2008 at 6:50 pm
Mihai,eu am vazut recent o reclama TV, aici in USA, pentru medicii americani care reclama siteul WEB.MD, am accesat siteul si de fapt te redirectioneaza pe http://meanwhile.com/?domain=web.md, ei de fapt pastrand denumirea de web.md pe site. Si stiu ca ei au un biz foarte serios. Asa ca s-ar putea ca domenul .md sa devie popular in viitor.
April 21st, 2008 at 10:32 am
Da, mare bataie de joc cu domeniile la noi in Moldova.
Sunt tare interesat sa intru si eu pe internetu’ moldovenesc cu ceva site-uri. Acuma trebuie sa ma gandesc de 2 ori mai bine cu ce sa incep ca sa merite investitia.